«Ελάτε σ’ εμένα! Το φορτίο μου είναι ελαφρύ!» Ομιλία σεβ. Σεβαστιανού της 14ης Κυριακής του έτους

 
14η Κυριακή του Έτους, α’ κύκλος 2020
 
Ελάτε σ’ εμένα!
Το φορτίο μου είναι ελαφρύ!
 
ΠΡΩΤΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
 
Ιδού, ο βασιλιάς σου έρχεται σε σένα φτωχός.
 
        Ανάγνωσμα από το βιβλίο του προφήτη Ζαχαρία  (9,9-10)
 
        Αυτά λέει ο Κύριος: «Να χαίρεσαι υπερβολικά, θυγατέρα της Σιών, να αλαλάζεις, θυγατέρα της Ιερουσαλήμ. Ιδού, ο βασιλιάς σου έρχεται σε σένα, αυτός είναι δίκαιος και σωτήρας, πένης, και κάθεται επάνω σε γαϊδούρι κι επάνω σε πουλάρι γιο υποζυγίου. Και θα εξολοθρεύσω την άμαξα από τον Εφραΐμ και το άλογο από την Ιερουσαλήμ, και θα εξολοθρευτεί το τόξο του πολέμου, κι αυτός θα μιλήσει για ειρήνη στα έθνη. Και η εξουσία του θα είναι από θάλασσα μέχρι θάλασσα, κι από ποταμό μέχρι τα πέρατα της γης».
Λόγος του Κυρίου
 
 
ΔΕΥΤΕΡΟ ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ
 
Αν θανατώνετε τα έργα της σάρκας, θα ζήσετε.
 
         Ανάγνωσμα από την επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς τους Ρωμαίους  (8,9.11-13)
 
        Αδελφοί, εσείς δεν είστε κάτω από την εξουσία της σάρκας αλλά κάτω από την εξουσία του Πνεύματος, αν βέβαια κατοικεί μέσα σας το Πνεύμα του Θεού. Αν όμως κάποιος δεν έχει Πνεύμα Χριστού, αυτός δεν είναι δικός του. Και εάν το Πνεύμα εκείνου, που ανάστησε τον Ιησού από τους νεκρούς, κατοικεί μέσα σας, αυτός που ανάστησε το Χριστό από τους νεκρούς θα ζωοποιήσει και τα θνητά σας σώματα, μέσω του Πνεύματός του που κατοικεί μέσα σας.
        Άρα, λοιπόν, αδελφοί, είμαστε οφειλέτες όχι στη σάρκα, ώστε να ζούμε σύμφωνα με τη σάρκα, γιατί, αν ζείτε σύμφωνα με τη σάρκα, μέλλει να πεθάνετε. Αν όμως θανατώνετε τα έργα του σώματος με το Πνεύμα, θα ζήσετε.
Λόγος του Κυρίου
 
 
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά.
 
        + Ανάγνωσμα από το κατά Ματθαίο Άγιο Ευαγγέλιο  (11,25-30)
 
        Τον καιρό εκείνο, ο Ιησούς είπε: «Σε ευλογώ, Πατέρα, Κύριε του ουρανού και της γης, διότι όλα αυτά τα έκρυψες από σοφούς και συνετούς και τα αποκάλυψες στους μικρούς. Ναι, Πατέρα, διότι αυτό ήταν το θέλημά σου.
         Όλα μου έχουν παραδοθεί από τον Πατέρα μου και κανένας δε γνωρίζει αληθινά τον Υιό, παρά μόνο ο Πατέρας. Ούτε τον Πατέρα γνωρίζει κανείς, παρά μόνο ο Υιός και σε όποιον ο Υιός θέλει να τον αποκαλύψει.
        Ελάτε σε μένα όλοι όσοι κοπιάζετε και είστε φορτωμένοι, κι εγώ θα σας αναπαύσω. Σηκώστε επάνω σας το ζυγό μου και μάθετε από μένα, διότι είμαι πράος και ταπεινός στην καρδιά. Και θα βρείτε ανάπαυση για τις ψυχές σας. Πράγματι, ο ζυγός μου είναι απαλός και το φορτίο μου είναι ελαφρύ».
Λόγος του Κυρίου
 
 
 
 
Ελάτε σ’ εμένα!
Το φορτίο μου είναι ελαφρύ!
 
«Να χαίρεσαι υπερβολικά Ιερουσαλήμ. Ο βασιλιάς σου έρχεται και σου φέρνει ειρήνη!». Μας καλεί στη χαρά και στη γιορτή, ο σημερινός λόγος του Θεού. Γιατί άραγε;
 Στο ίδιο πνεύμα μιλάει και ο Ιησούς Χριστός, όταν προσεύχεται στον Πατέρα του και λέει: «Σε ευλογώ, Πατέρα», δηλαδή σε επαινώ, διότι αυτό που έκανες, είναι καλό και είναι πολύ ωραίο! Τι έκανε ο Θεός;
֍     ֍     ֍
«Όλα αυτά τα έκρυψες από σοφούς και συνετούς, και τα αποκάλυψες στους μικρούς». Προηγουμένως είχε μιλήσει ο Ιησούς για το παράδοξο φαινόμενο: οι ίδιοι άνθρωποι να αντιφάσκουν, να έχουν αντίθετη στάση. Ο Ιωάννης ο πρόδρομος έτρωγε μετρημένο φαγητό και καθόλου κρασί, και τον κατηγορούσαν ότι είναι δαιμονισμένος. Ο Χριστός έτρωγε και έπινε κανονικά, και έλεγαν: είναι φαγάς και κρασοπότης, και κάνει παρέα με αμαρτωλούς.
Γιατί έλεγαν αυτά τα αντιφατικά λόγια για τον Ιωάννη και τον Ιησού; Μα διότι δεν ήθελαν να δεχτούν το μήνυμά τους, επειδή δεν ήθελαν να μεταστραφούν.
Ποιοι ήταν αυτοί που ΔΕΝ δέχονταν τους δύο απεσταλμένους του Θεού; Ήταν «οι σοφοί και οι συνετοί», όπως λέει ο Χριστός, οι μορφωμένοι, αυτοί που γνώριζαν την Αγία Γραφή και τα λόγια των προφητών, και έλεγαν ότι περίμεναν τον Σωτήρα.
Και ποιοι ήταν εκείνοι που δέχονταν, και πίστευαν, και ακολουθούσαν τον Ιωάννη και τον Ιησού; Ήταν οι «μικροί», οι αμόρφωτοι, οι περιφρονημένοι! «Όλα αυτά τα έκρυψες από σοφούς και συνετούς, και τα αποκάλυψες στους μικρούς. Σε ευλογώ Πατέρα».
֍     ֍     ֍
Εμείς οι άνθρωποι έχομε μια ανάποδη λογική: επειδή οι πιο μορφωμένοι, ή οι πιο έξυπνοι διανοητικά, ξέρουν περισσότερα, θεωρούμε επίσης ότι η γνώμη τους περί Θεού είναι η σωστή. Ε, όχι, λέει ο Χριστός: «τα έκρυψες από σοφούς και συνετούς, και τα αποκάλυψες στους μικρούς». Γιατί;
Διότι η πίστη είναι δώρο του Θεού και όχι κατόρθωμα του ανθρώπου. Όταν λοιπόν ένας άνθρωπος είναι υπερήφανος επειδή νιώθει πολύξερος, έχει κλείσει την καρδιά του, και ο Θεός δεν του αποκαλύπτει την αλήθεια, γι’ αυτό δεν πιστεύει και δεν ακολουθεί τον λόγο της αλήθειας. Διανοητικά είναι έξυπνος, μπορεί να έχει 5 διπλώματα, αλλά πνευματικά είναι τυφλός, ανόητος, παράλογος!
֍     ֍     ֍
Ο Θεός λοιπόν αποκαλύπτει στους μικρούς, στους ταπεινούς, πράγματα που ο άνθρωπος δεν μπορεί να τα γνωρίζει από μόνος του, διότι δεν τα έχει δει. Πώς να φανταστεί ο άνθρωπος τον Θεό, αφού δεν τον είδε; Αναγκαστικά κάνει λάθη όταν μιλάει για τον Θεό! Γι’ αυτό υπάρχουν εκατοντάδες θρησκείες, όλες διαφορετικές μεταξύ τους. Όλες μιλούν για τον Θεό, αλλά ποιες είναι εκείνες που μιλούν ΣΩΣΤΑ για τον Θεό;
Λέει ο Χριστός: «Κανένας δεν γνωρίζει αληθινά τον Πατέρα, παρά μόνο ο Υιός», διότι μόνο ο Υιός έχει δει τον Πατέρα, εφόσον ζει από πάντα μαζί του.
Ίσως να λέγαμε εμείς: Τότε εμείς, τον Υιό μπορούμε να τον αναγνωρίσομε διότι έγινε άνθρωπος και τον είδαν οι άνθρωποι. ΟΧΙ, λέει ό Χριστός, «ούτε τον Υιό γνωρίζει κανείς αληθινά, παρά μόνο ο Πατέρας», και ο Πατέρας τον φανερώνει στους μικρούς και τους ταπεινούς.
֍     ֍     ֍
Τίθεται λοιπόν το πρόβλημα της Θρησκείας: Πού βρίσκεται η αλήθεια; Ποιος θα μου αποκαλύψει την αλήθεια;
Οι ακροατές του Χριστού θεωρούσαν ότι γνωρίζουν τον αληθινό Θεό: εκείνον που είχε αποκαλυφθεί στους προγόνους, στον Μωυσή, και στους Προφήτες. Αλλά αυτές τις αποκαλύψεις του Θεού, τις εξηγούσαν στον λαό οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι. Και το αποτέλεσμα ήταν να διαστρεβλώνουν την εικόνα του Θεού. Παρουσίαζαν λοιπόν στον λαό ένα Θεό παραμορφωμένο. Η θρησκεία γινόταν για τον κόσμο δυσβάσταχτο φορτίο.
Γι’ αυτό λέει ο Χριστός: «Ελάτε σ’ εμένα όλοι όσοι είστε φορτωμένοι, και θα βρείτε ανάπαυση για τις ψυχές σας».
Μα πώς θα μας αναπαύσει, πώς θα μας ανακουφίσει ο Χριστός με τη δική του διδασκαλία; Θα έχει λιγότερες εντολές; πιο εύκολες εντολές; Λέει ο Χριστός: «Διότι ο ζυγός μου είναι απαλός και το φορτίο μου ελαφρύ».
Το ερώτημα λοιπόν παραμένει: για ποιον λόγο η διδασκαλία του Χριστού ανακουφίζει τον άνθρωπο, και κάνει ευχάριστη την πίστη και την ηθική ζωή;
֍     ֍     ֍
Μας απαντάει σήμερα ο απ. Παύλος, γράφοντας στους χριστιανούς της Ρώμης: Όταν πιστέψατε και βαφτιστήκατε, αλλάξατε Κύριο, επιλέξατε να έχετε Κύριο τον Ιησού Χριστό, και το Άγιο Πνεύμα σας αναγέννησε.
Έτσι, «δεν είστε κάτω από την εξουσία της σάρκας», δεν ικανοποιείστε να εκτελείτε τυπικές θρησκευτικές διατάξεις, αλλά «είστε κάτω από την εξουσία του Πνεύματος», επιδιώκετε να συμπεριφέρεστε ως άνθρωποι αναγεννημένοι σε μια νέα ζωή, αναγεννημένα παιδιά του Θεού, και γι’ αυτό με μια ειλικρινή ηθική ζωή. Γιατί έχει ο χριστιανός μια ηθική ζωή;
Διότι ο Χριστός πέθανε και αναστήθηκε για να μας ανοίξει το σπίτι του Πατέρα του, και να μπορούμε να εισέλθομε, με την ανάστασή μας, στην αιώνια ζωή ευτυχίας. Με ποιον τρόπο θα μπούμε στην αιώνια ζωή;
«Αν, με το Πνεύμα – δηλαδή ενισχυμένοι από τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος – θανατώνετε τα έργα της σάρκας, τότε θα ζήσετε» και θα αναστηθείτε. Διότι «ο Θεός που ανέστησε τον Χριστό από τους νεκρούς, θα αναστήσει και δικά σας θνητά σώματα, μέσω του Πνεύματος που κατοικεί μέσα σας».
Βλέπομε λοιπόν ότι όλα ξεκινούν από τον Θεό: η αποστολή του Σωτήρα στη γη, ο θάνατος και η ανάστασή του, η αποστολή του Αγίου Πνεύματος την Πεντηκοστή και η αναγέννηση του ανθρώπου με το Βάπτισμα. Όλα είναι δώρα του Θεού. Γι’ αυτό λέει ο Χριστός: «Τα αποκάλυψες στους μικρούς. Θα βρείτε ανάπαυση για τις ψυχές σας».
֍     ֍     ֍
Τι πρέπει να κάνει λοιπόν ο άνθρωπος; «Αν θανατώνετε τα έργα του σώματος, τις αμαρτωλές τάσεις σας, θα ζήσετε».
Απαιτείται λοιπόν ο πνευματικός αγώνας του χριστιανού. Αλλά δεν είναι βαρύ το φορτίο, διότι ο χριστιανός δεν μένει μόνος του να αγωνίζεται. Την επιτυχία του αγώνα κάθε χριστιανού, την έχει εξασφαλίσει ο Θεός, μέσω του Χριστού, δια του Αγίου Πνεύματος.
Γι’ αυτό λέει ο Παύλος: «αν βέβαια κατοικεί μέσα σας το Πνεύμα του Θεού». Αυτό σημαίνει ότι δεν αρκεί να λάβομε το Βάπτισμα και το Χρίσμα. Πρέπει και εμείς να αγωνιζόμαστε, για να μη διώξομε το Άγιο Πνεύμα, που έχομε λάβει ως δώρο, αλλά να το διατηρήσομε.
Να, γιατί έχομε ανάγκη να ερχόμαστε εδώ κάθε Κυριακή, να συναντούμε τον Αναστημένο, και να μας ανανεώνει την παρουσία του Αγ. Πνεύματος. Διότι μόνο εάν έχομε το Άγιο Πνεύμα, μπορούμε να νιώθομε ελαφρύ το φορτίο του Χριστού, μπορούμε να θανατώνομε τις αμαρτωλές τάσεις μας και να τηρούμε τις εντολές του Χριστού, δηλαδή να ακολουθούμε τη χριστιανική ηθική.                   ●●●
 
Greek Armenian English Filipino French Italian Ukrainian